DUYU BÜTÜNLEME NASIL DEĞERLENDİRİLİR?

Duyu Bütünleme Bozukluğu, merkezi sinir sisteminde oluşur. Beyin, gelen duyusal uyarıları alamaz, organize edemez ya da bu verileri yorumlayarak anlamlı ve tutarlı bir cevap oluşturamaz ise günlük yaşam zorlaşır ve öğrenme kısıtlanır. Aslında hepimiz günlük hayatta duyu bütünleme bozukluğu yaşarız. Yorgunluk, uykusuzluk, stres, hastalık duyularımızı organize etmemizi kısıtlar. Ancak bu durum geçicidir ve engelleyen etmenler ortadan kalktığında düzeliriz.

Duyu Bütünleme Bozukluğu olan çocuk dikkatini toplamayabilir, agresif/sakin olabilir, elindekileri düşürebilir, sese aşırı/az duyarlı olabilir, yüz ifadelerini okuyamayabilir, devamlı bir yerlere çarpabilir, istemeden de olsa başkalarına zarar verebilir. Bunları istemediğinden değil, yapamadığından dolayı düzeltemiyordur.

Duyu Bütünleme Bozukluğu durumunda her duyu için bazı “Kırmızı Alarm Belirtileri” mevcuttur. Bu belirtilerden bir veya bir kaçının çocuğunuzda olması durumunda Duyu Bütünleme değerlendirme ve terapisi konusunda uzman, deneyimli bir fizyoterapiste başvurmalısınız.

Uzman ilk değerlendirmede çocuğunuzun varsa tıbbi tetkiklerini, doğum ve doğum sonrası dönemi, zorlandığı ya da hep yaptığı davranışları, ev-okul-aile gibi farklı ortamlardaki tutumlarını içeren geniş bir sorgulama yapar.

Duyu Bütünleme  için standart olan “Duyu Profili” değerlendirme formunun aile tarafından doldurulması istenirken fizyoterapist bire bir uygulaması gereken testleri uygulamaya başlar.

Aile ve çocuğun değerlendirilmesi sonucu sekiz duyu ile ilgili kişiye özel profil oluşturulur. Ailenin beklentileri, çocuğun gelişimi ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak amaçlar belirlenir.

Terapi programında ve çocuğun bulunduğu (ev, okul, park, alışveriş merkezi) ortamda planlanan aktiviteler “Duyu Diyeti” adı altında aileye anlatılır. Aile Eğitimi, Duyu Bütünleme Terapisinde çok önemlidir.

Terapi seansları, beynin öğrenmesi için gerekli olan yedi günü geçmemelidir. İdeal olan terapinin haftada 2-3  kere, 30 ile 60 dakika arasında olmasıdır.

Çocuğun iç motivasyonunu ortaya çıkartarak aktif katılımını sağlayan yapılandırılmış, planlanmış, duyusal sistemin gelişimini destekleyen aktiviteler ile terapi seansı bireyseldir. Grup terapileri de terapistin tercihine bağlı olarak yapılabilir.�

11.08.2020